Podczas pracy z modułem STRUKTURY ROŚLIN I ZWIERZĄT uczniowie rewidują swoją dotychczasową wiedzę na temat organizmów oraz poznają budowę i zachowania roślin i zwierząt. Wyciągają wnioski na temat potrzeb, jakie muszą być spełnione, aby organizmy mogły rozmnażać się, rosnąć i przetrwać w swoim środowisku. Dzięki realizacji kolejnych, zawartych w module, działań badawczych uczniowie poznają budowę konkretnych roślin i zwierząt. Identyfikują behawioralne i strukturalne adaptacje różnych organizmów i dyskutują o tym, w jaki sposób każda z nich wpływa na przetrwanie. Dyskusję tę wspiera dostępna dla uczniów sekcja kalmara i kwiatu.
W ramach pracy z modułem omawia się również pięć zmysłów i bada ich znaczenie dla przetrwania zwierząt. Prowadzona przez nauczyciela sekcja mózgu owcy wprowadza pojęcie przetwarzania informacji. Ma to na celu uświadomienie uczniom, w jaki sposób zmysły wywołują działania pomagające zwierzętom przetrwać.
W module szczegółowo jest omawiany zmysł wzroku - uczniowie dowiadują się, jak działa oko i w jaki sposób widzimy obrazy. Dostępna sekcja krowiego oka pozwala na doświadczalne zapoznanie się z budową tego narządu. Uczniowie dyskutują o falach światła i o tym, dlaczego różne zwierzęta widzą kolory inaczej.
Finalnie, na podstawie swojej wiedzy na temat zmysłu wzroku u różnych zwierząt, uczniowie projektują model ulepszonego ludzkiego oka i oceniają swoją pracę.
Wyposażenie zestawu w substancje, preparaty oraz przyrządy do doświadczeń oraz wykorzystanie dostępnych w nim zasobów interaktywnych, pozwoli Nauczycielowi zarówno podczas lekcji przyrody w kl.4 jak i biologii w kl. 5-8 szkoły podstawowej zrealizować w formie eksperymentów uczniowskich zagadnienia nowej podstawy programowej, a w szczególności treści nauczania takie jak:
a) różnorodność i jedność roślin (tkanki roślinne i ich funkcje; rośliny okrytonasienne- budowa nasion, korzeni, łodygi, liści, kwiatów; rozmnażanie roślin; doświadczenia pokazujące wpływ czynników środowiska na proces kiełkowania; budowa owoców i rozprzestrzenianie się roślin)
b) różnorodność i jedność świata zwierząt (tkanki zwierzęce i ich funkcje; mięczaki-środowisko i tryb życia, cechy morfologiczne, cechy wspólne oraz znaczenie mięczaków w przyrodzie i dla człowieka; ryby, płazy i gady jako zwierzęta zmiennocieplne; ptaki jako zwierzęta stałocieplne, ich rozmnażanie i rozwój; ssaki jako zwierzęta stałocieplne, cechy wspólne ssaków, różnorodność środowisk życia i cech morfologicznych; różnorodność zwierząt kręgowych)
Moduł STRUKTURY ROŚLIN I ZWIERZĄT wyposażony jest w wystarczającą ilość potrzebnych dla całej klasy substancji i przyborów pozwalających na wielokrotne wykonywanie bezpiecznych doświadczeń i eksperymentów w zespołach uczniowskich (w klasie do 30 uczniów)
Zawiera także szczegółowe opisy doświadczeń pozwalające na przeprowadzenie z uczniami 24 sesji badawczych
(czas trwania jednej sesji: od 30 do 60 minut)
W związku z powyższym integralną część modułu STRUKTURY ROŚLIN I ZWIERZĄT stanowi multimedialna baza wiedzy zawierająca materiały cyfrowe dla uczniów i nauczyciela:
- atrakcyjne symulacjeprzedstawiające zjawiska,
- multimedialne podręczniki ucznia w przystępny sposób tłumaczące analizowane podczas eksperymentów zjawiska,
- multimedialne karty pracy i obserwacji do eksperymentów,
- multimedialne ćwiczenia,
- testy sprawdzające zdobytą wiedzę,
- scenariusze lekcji ze szczegółowo opisanymi eksperymentami i projektami edukacyjnymi, w których nauczyciele znajdą m.in.:
- informacje jak się przygotować;
- informacje jak wprowadzić uczniów w zagadnienia;
- opis materiałów potrzebnych do sesji (zarówno multimedia, jak i podręczniki oraz materiały z zestawu);
- szczegóły dotyczące tego, jak powinien wyglądać przebieg sesji (wraz z podpowiedziami dodatkowych działań dla uczniów z trudnościami);
- pracę domową dla uczniów.
Przykładowa symulacja: https://www.mauthor.com/present/6395441466572800
Przykładowa (3-częściowa) karta obserwacji: https://www.mauthor.com/present/6114650975109120
Przykładowa karta pracy: https://www.mauthor.com/present/5000142663712768
Przykładowy test weryfikujący zdobytą wiedzę: https://www.mauthor.com/present/4615483245199360
Materiał interaktywny zawierający około 100 ekranów multimedialnych, świetnie nadaje się zarówno do pracy grupowej na tablicach interaktywnych, jak i indywidualnej na tabletach, smartfonach lub komputerach (systemy Windows, Android, iOS).
Moduł STRUKTURY ROŚLIN I ZWIERZĄT zawiera pomoce do eksperymentów znajdujące się na liście pomocy wyposażenia pracowni przyrodniczych rekomendowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej
WYKAZ ZAWARTOŚCI ZESTAWU :
l.p. |
nazwa |
ilość |
1 |
- przewodnik metodyczny dla nauczyciela w wersji drukowanej i cyfrowej |
1 |
2 |
- scenariusze lekcji ze szczegółowo opisanymi eksperymentami i projektami edukacyjnymi |
1 |
3 |
- drukowane materiały dla uczniów o zróżnicowanym poziomie |
1 |
4 |
- dostęp do materiałów cyfrowych (atrakcyjne symulacje, ćwiczenia, testy, podręczniki multimedialne) dla uczniów i nauczyciela |
licencja szkolna, bezterminowa |
5 |
- mikroskop elektroniczny USB 25X200 z oprogramowaniem |
1 |
6 |
- zestaw preparatów biologicznych 1 szt. w pudełku |
1 |
7 |
- preparat: oko krowy |
2 |
8 |
- preparat: mózg owcy |
1 |
9 |
- preparat: kałamarnica |
10 |
10 |
- olejek goździkowy (poj. 7 ml) |
1 |
11 |
- olejek miętowy (poj. 7 ml) |
1 |
12 |
- nożyczki sekcyjne (niklowane) |
8 |
13 |
- skalpel ze stali nierdzewnej (niesterylny) |
1 |
14 |
- plansza sekcyjna (budowa oka krowy) |
1 |
15 |
- plansza sekcyjna (budowa kałamarnicy) |
8 |
16 |
- okulary ochronne (duże ) |
1 |
17 |
- okulary ochronne, wentylowane |
30 |
18 |
- grube rękawiczki jednorazowe do celów laboratoryjnych |
300 |
19 |
- diagnostyczna latarka lekarska |
8 |
20 |
- latarka LED (z bateriami ) |
1 |
21 |
- niebieski barwnik spożywczy (poj. 30 ml) |
1 |
22 |
- kleszczyki |
8 |
23 |
- lupy |
32 |
24 |
- szklana podkładka |
10 |
25 |
- nasiona czerwonej fasoli |
120 |
26 |
- nasiona rzodkiewki |
2 |
27 |
- jedwabny kwiat lilii tygrysiej |
2 |
28 |
- zestaw fotografii struktur roślinnych i zwierzęcych |
8 |
29 |
- 4-kolorowy zestaw masy Playfoam |
1 |
30 |
- ręczniki papierowe (rolka) |
1 |
31 |
- torebki papierowe |
50 |
32 |
- waciki bawełniane (kulki ) |
300 |
33 |
- papier ścierny (arkusz 5x5 cm ) |
4 |
34 |
- tacki ze styropianu |
24 |
35 |
- strunowe woreczki foliowe "strunowe" (duże) |
20 |
36 |
- strunowe woreczki foliowe (małe) |
32 |
37 |
- strunowe woreczki foliowe (średnie) |
32 |
38 |
- kubki plastikowe z pokrywkami (poj. 60 ml) |
32 |
39 |
- kubki plastikowe (poj. 750 ml) |
10 |
40 |
- pojemnik (poj. 3,7 L ) |
3 |
41 |
- pinezki |
100 |
42 |
- drewniane klamry |
18 |
43 |
- plansza dydaktyczna "Komórki i tkanki" |
1 |
44 |
- plansza dydaktyczna "Metoda badawcza" |
1 |
45 |
- duża, wytrzymała skrzynia (tworzywo sztuczne 50x60x30 cm) |
2 |
Cechą wyróżniającą proponowane rozwiązanie spośród ofert wyposażenia pracowni szkolnej jest fakt, ze każdy moduł LaboLAB zawiera:
UWAGA !
Preparaty biologiczne dostępne w zestawie STRUKTURY ROŚLIN I ZWIĘRZĄT zostały przygotowane z użyciem opatentowanych odczynników od lat wykorzystywanych na amerykańskim rynku. Opatentowana metoda konserwacji pozwala na bezpieczne przeprowadzanie eksperymentów w szkole.
Przygotowane w ten sposób preparaty są:
są bezwonne (bez zapachu formaliny)