Zestaw umożliwia zapoznanie się z podstawową techniką analizy DNA – elektroforezą. Uczniowie otrzymują próbki DNA – namnożone fragmenty sekwencji DNA pochodzące od czterech spokrewnionych ze sobą osób oraz jednej osoby nie spokrewnionej. Celem doświadczenia jest rozdział elektroforetyczny cząsteczek DNA i ustalenie wzoru dziedziczenia poszczególnych alleli.
Zestaw zawiera zapasowy nadmiar każdej z próbek DNA.
Doświadczenie mogą przeprowadzić cztery zespoły uczniów. Sugerowana liczba uczniów w jednym zespole to 4-6 osób.
CO ZAWIERA ZESTAW:
- ilustrowany przewodnik dla nauczyciela
- kartę pracy dla uczniów
- płytę CD
- 3 x 0,4 g agarozy w proszku
- 100 ml stężonego 15 x buforu TBE
- próbki DNA: M, T, A, B, C (10 x 30 mikrolitrów).
- 55 mikrolitrów standardu wielkości DNA
- 2 x 35 mikrolitrów barwnika do elektroforezy
- 4 zestawy aparatów do elektroforezy (pudełko, przewody z „krokodylkami”, grzebyk)
- 50 ml barwnika AZUR A stężonego 2 x
- 5 pipet
- 5 par lateksowych rękawiczek
- 60 sztuk jednorazowych końcówek
- 2 płaty elektrod
- 1 probówka 50 ml z podziałką
CO NALEŻY DODATKOWO PRZYGOTOWAĆ:
- baterie 9 V lub zasilacz
- wodę destylowaną
Próbki DNA i standard wielkości DNA można przechowywać do 6 miesięcy w temp. +4oC.
Po wykorzystaniu odczynników zamów ZESTAW UZUPEŁNIAJĄCY!
PRODUKT POMAGA ZREALIZOWAĆ NASTĘPUJĄCE WYMAGANIA NOWEJ PODSTAWY PROGRAMOWEJ:
Wymagania ogólne, zakres podstawowy.
- II. Rozumowanie i argumentacja.
Uczeń interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe między faktami, formułuje wnioski, ocenia i wyraża opinie na temat omawianych zagadnień współczesnej biologii, zagadnień ekologicznych i środowiskowych.
Treści kształcenia, zakres podstawowy.
- 1. Biotechnologia i inżynieria genetyczna. Uczeń: 6) podaje przykłady wykorzystania badań nad DNA (sądownictwo, medycyna, nauka);
Wymagania ogólne, zakres rozszerzony.
- III. Pogłębienie znajomości metodyki badań biologicznych. Uczeń rozumie i stosuje terminologię biologiczną; planuje, przeprowadza i dokumentuje obserwacje i doświadczenia biologiczne;
- V. Rozumowanie i argumentacja. Uczeń wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe, formułuje wnioski, formułuje i przedstawia opinie związane z omawianymi zagadnieniami biologicznymi, dobierając racjonalne argumenty. Dostrzega związki między biologią a innymi dziedzinami nauk przyrodniczych i społecznych. Rozumie znaczenie współczesnej biologii w życiu człowieka.
Treści kształcenia, zakres rozszerzony.
- 5. Genetyka mendlowska. Uczeń:
1) wyjaśnia i stosuje podstawowe pojęcia genetyki klasycznej (allel, allel dominujący, allel recesywny, locus, homozygota, heterozygota, genotyp, fenotyp);
2) przedstawia i stosuje prawa Mendla;
- 8. Biotechnologia molekularna, inżynieria genetyczna i medycyna molekularna. Uczeń:
7) przedstawia różnorodne zastosowania metod genetycznych, m.in. w kryminalistyce i sądownictwie, diagnostyce medycznej i badaniach ewolucyjnych.
Producent: BioCentrum Edukacji Naukowej
Zdjęcia: BioCentrum Edukacji Naukowej