Klasowy zestaw doświadczalny "Podstawy analizy DNA" z przewodnikiem i kartami pracy

  • Kod: 01071
  • szt.
  • Cena netto: 800,00 zł 984,00 zł

Zestaw umożliwia zapoznanie się z podstawową techniką analizy DNA – elektroforezą. Uczniowie otrzymują próbki DNA – namnożone fragmenty sekwencji DNA pochodzące od czterech spokrewnionych ze sobą osób oraz jednej osoby nie spokrewnionej. Celem doświadczenia jest rozdział elektroforetyczny cząsteczek DNA i ustalenie wzoru dziedziczenia poszczególnych alleli.

Zestaw zawiera zapasowy nadmiar każdej z próbek DNA.

Doświadczenie mogą przeprowadzić cztery zespoły uczniów. Sugerowana liczba uczniów w jednym zespole to 4-6 osób.

CO ZAWIERA ZESTAW:

  • ilustrowany przewodnik dla nauczyciela
  • kartę pracy dla uczniów
  • płytę CD
  • 3 x 0,4 g agarozy w proszku
  • 100 ml stężonego 15 x buforu TBE
  • próbki DNA: M, T, A, B, C (10 x 30 mikrolitrów).
  • 55 mikrolitrów standardu wielkości DNA
  • 2 x 35 mikrolitrów barwnika do elektroforezy
  • 4 zestawy aparatów do elektroforezy (pudełko, przewody z „krokodylkami”, grzebyk)
  • 50 ml barwnika AZUR A stężonego 2 x
  • 5 pipet
  • 5 par lateksowych rękawiczek
  • 60 sztuk jednorazowych końcówek
  • 2 płaty elektrod
  • 1 probówka 50 ml z podziałką

CO NALEŻY DODATKOWO PRZYGOTOWAĆ:

  • baterie 9 V lub zasilacz
  • wodę destylowaną
Próbki DNA i standard wielkości DNA można przechowywać do 6 miesięcy w temp. +4oC.
 
Po wykorzystaniu odczynników zamów ZESTAW UZUPEŁNIAJĄCY!
 
PRODUKT POMAGA ZREALIZOWAĆ NASTĘPUJĄCE WYMAGANIA NOWEJ PODSTAWY PROGRAMOWEJ:

Wymagania ogólne, zakres podstawowy.

  • II. Rozumowanie i argumentacja.
    Uczeń interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe między faktami, formułuje wnioski, ocenia i wyraża opinie na temat omawianych zagadnień współczesnej biologii, zagadnień ekologicznych i środowiskowych.

Treści kształcenia, zakres podstawowy.

  • 1. Biotechnologia i inżynieria genetyczna. Uczeń: 6) podaje przykłady wykorzystania badań nad DNA (sądownictwo, medycyna, nauka);

Wymagania ogólne, zakres rozszerzony.

  • III. Pogłębienie znajomości metodyki badań biologicznych. Uczeń rozumie i stosuje terminologię biologiczną; planuje, przeprowadza i dokumentuje obserwacje i doświadczenia biologiczne;
  • V. Rozumowanie i argumentacja. Uczeń wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe, formułuje wnioski, formułuje i przedstawia opinie związane z omawianymi zagadnieniami biologicznymi, dobierając racjonalne argumenty. Dostrzega związki między biologią a innymi dziedzinami nauk przyrodniczych i społecznych. Rozumie znaczenie współczesnej biologii w życiu człowieka.

Treści kształcenia, zakres rozszerzony.

  • 5. Genetyka mendlowska. Uczeń:
    1) wyjaśnia i stosuje podstawowe pojęcia genetyki klasycznej (allel, allel dominujący, allel recesywny, locus, homozygota, heterozygota, genotyp, fenotyp);
    2) przedstawia i stosuje prawa Mendla;
  • 8. Biotechnologia molekularna, inżynieria genetyczna i medycyna molekularna. Uczeń:
    7) przedstawia różnorodne zastosowania metod genetycznych, m.in. w kryminalistyce i sądownictwie, diagnostyce medycznej i badaniach ewolucyjnych.
 

Producent: BioCentrum Edukacji Naukowej

Zdjęcia: BioCentrum Edukacji Naukowej