Uczniowie poznają różne rodzaje energii oraz dowiadują się jak się ona zmienia. Analizują energię, jaką wytwarzają ich ciała, energię potencjalną i kinetyczną, ruch fal oraz alternatywne formy energii.
Energia to złożone i nieco abstrakcyjne pojęcie, z którego zrozumieniem uczniowie mogą mieć trudności. Pracując z modułem ENERGIA. TO DZIAŁA ! uczniowie poznają różne rodzaje energii i zachodzące pomiędzy nimi przemiany. Analizują, w jaki sposób energia jest dostarczana do ich organizmów oraz rozpoznają jej źródła w otaczającym ich świecie. Identyfikują i porównują dwa rodzaje energii mechanicznej: kinetyczną i potencjalną. W oparciu o doświadczenia z budowanymi przez siebie obwodami elektrycznymi, uczniowie poznają koncepcję transportu i przemian energii.
Zajmują się również ruchem falowym jako sposobem przenoszenia energii i informacji.
Ponadto poznają pojęcia odnawialnych i nieodnawialnych zasobów energii, a także analizują wady i zalety alternatywnych źródeł energii.
Tworzą modele turbin wiatrowych i kół wodnych oraz omawiają ich funkcje. Na koniec uczniowie wykorzystują zdobytą wiedzę w praktyce, projektując własny eksperyment, odpowiadający na konkretne pytanie na temat energii.
Wyposażenie zestawu w substancje i przybory do doświadczeń oraz wykorzystanie dostępnych w nim zasobów interaktywnych, pozwoli Nauczycielowi zarówno w ramach lekcji fizyki jak ichemii w kl. 7-8 szkoły podstawowej zrealizować w formie eksperymentów uczniowskich zagadnienia nowej podstawy programowej, a w szczególności treści nauczania takie jak: |
Moduł ENERGIA. TO DZIAŁA! wyposażony jest w wystarczającą ilość potrzebnych dla całej klasy substancji i przyborów pozwalających na wielokrotne wykonywanie bezpiecznych doświadczeń i eksperymentów w zespołach uczniowskich (w klasie do 30 uczniów) Zawiera także szczegółowe opisy doświadczeń pozwalające na przeprowadzenie z uczniami 19 sesji badawczych (czas trwania jednej sesji: od 30 do 60 minut) |
Cytując nową podstawę programową „W pozyskiwaniu niezbędnych informacji, wykonywaniu obliczeń, interpretowaniu wyników i wreszcie rozwiązywaniu bardziej złożonych problemów metodą projektu edukacyjnego, bardzo pomocnym narzędziem może być komputer z celowo dobranym oprogramowaniem oraz dostępnymi zasobami cyfrowymi” |
W związku z powyższym integralną część modułu ENERGIA. TO DZIAŁA! stanowi multimedialna baza wiedzy zawierająca materiały cyfrowe dla uczniów i nauczyciela:
- atrakcyjne symulacjeprzedstawiające zjawiska,
- multimedialne podręczniki ucznia w przystępny sposób tłumaczące analizowane podczas eksperymentów zjawiska,
- multimedialne karty pracy i obserwacji do eksperymentów,
- multimedialne ćwiczenia,
- testy sprawdzające zdobytą wiedzę,
- scenariusze lekcji ze szczegółowo opisanymi eksperymentami i projektami edukacyjnymi, w których nauczyciele znajdą m.in.:
- informacje jak się przygotować;
- informacje jak wprowadzić uczniów w zagadnienia;
- opis materiałów potrzebnych do sesji (zarówno multimedia, jak i podręczniki oraz materiały z zestawu);
- szczegóły dotyczące tego, jak powinien wyglądać przebieg sesji (wraz z podpowiedziami dodatkowych działań dla uczniów z trudnościami);
- pracę domową dla uczniów.
Materiał interaktywny zawierający około 100 ekranów multimedialnych świetnie nadaje się zarówno do pracy grupowej na tablicach interaktywnych, jak i indywidualnej na tabletach, smartfonach lub komputerach (systemy Windows, Android, iOS).
Moduł ENERGIA. TO DZIAŁA ! zawiera pomoce do eksperymentów znajdujące się na liście pomocy wyposażenia pracowni przyrodniczych rekomendowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej
WYKAZ ZAWARTOŚCI ZESTAWU :
l.p. |
nazwa |
ilość |
1 |
- przewodnik metodyczny dla nauczyciela w wersji drukowanej i cyfrowej |
1 |
2 |
- scenariusze lekcji ze szczegółowo opisanymi eksperymentami i projektami edukacyjnymi |
1 |
3 |
- drukowane materiały dla uczniów o zróżnicowanym poziomie |
1 |
4 |
- dostęp do materiałów cyfrowych (atrakcyjne symulacje, ćwiczenia, testy, podręczniki multimedialne) dla uczniów i nauczyciela |
licencja szkolna, bezterminowa |
5 |
- elektroskop |
1 |
6 |
- zestaw przewodników i izolatorów |
1 |
7 |
- miernik uniwersalny |
2 |
8 |
- pałeczki do elektryzowania |
2 |
9 |
- piłeczki pingpongowe |
16 |
10 |
- baterie alkaliczne R20 |
36 |
11 |
- uchwyt na baterie R20 |
45 |
12 |
- brzęczek elektryczny |
5 |
13 |
- silniczek elektryczny |
5 |
14 |
- mini żarówka 2V 0,06A |
20 |
15 |
- oprawka mini żarówki |
30 |
16 |
- przewód na rolce (dł. 30m) |
1 |
17 |
- cążki do cięcia przewodów i zdejmowania izolacji |
1 |
18 |
- termometr zanurzeniowy z podwójną skalą, stopniami Celsjusza i Fahrenheita ( zakres: od -10 do 110 stopni C) |
30 |
19 |
- ogniwo słoneczne (10 x7 cm) |
5 |
20 |
- pręty drewniane (0,6x30 cm) |
10 |
21 |
- szklane kulki |
40 |
22 |
- biały karton konstrukcyjny |
50 |
23 |
- humus ogrodowy (poj. 1,6 L) |
1 |
24 |
- pipety skalowane (poj. 3 ml) |
8 |
25 |
- linijka (dł. 30 cm) |
16 |
26 |
- cienki, mocny sznurek (dł. 60 m) |
1 |
27 |
- kolorowe słomki do napojów |
100 |
28 |
- przeźroczyste słomki do napojów |
150 |
29 |
- pojemnik (poj. 5,5 L) |
8 |
30 |
- rolki taśmy klejącej |
8 |
31 |
- łyżeczki plastikowe |
50 |
32 |
- pokrywka (poj. 0,4 L) |
10 |
33 |
- kubek plastikowy (poj. 250 ml) |
32 |
34 |
- kubek styropianowy (poj. 230 ml) |
25 |
35 |
- pojemnik plastikowy (poj. 30 ml) |
60 |
36 |
- plansza dydaktyczna "Metoda badawcza" |
1 |
37 |
- duża, wytrzymała skrzynia (tworzywo sztuczne, 50x60x30 cm) |
1 |
Cechą wyróżniającą proponowane rozwiązanie spośród ofert wyposażenia pracowni chemicznej jest fakt, ze każdy moduł LaboLAB zawiera:
odpowiednio przygotowane, uzupełniające pracę badawczą zasoby interaktywne